Update 04 februari 2020

Startkabels gebruiken bij een ontladen accu?

Bij een startprobleem wordt er meteen gedacht aan een ontladen accu en dat is volkomen terecht. Batterijen hebben niet het eeuwige leven en verslijten door jarenlang gebruik. Heel wat mensen hebben dan ook een setje startkabels in huis om deze in te zetten bij eventuele startproblemen. Maar is dit wel een goed idee?

Het gebruik van startkabels is af te raden 

Tegenwoordig zijn alle auto’s uitgerust met een boordcomputer die de motor aanstuurt. Boordcomputers zijn net als alle andere elektronica gevoelig voor piekspanningen. Een piekspanning is een kortstondige toevoer van overspanning waardoor de componenten kunnen defect gaan. Dit is ook zo voor de boordcomputer van uw wagen. En net daar zit het gevaar want het gebruik van startkabels veroorzaakt piekspanningen en dat is ten allen tijde te vermijden. Een defecte boordcomputer kost al vlug enkele duizenden euro’s aan herstellingskosten. Bij het aankoppelen of afkoppelen ontstaat er een piekspanning en bestaat de mogelijkheid dat er elektronische componenten van uw wagen beschadigd raken.

Hoe start een takelbedrijf uw wagen?

Elk zichzelf respecterend takelbedrijf gebruikt een professionele booster om uw wagen weer tot leven te wekken. Deze toestellen zijn uitgerust met een piekspanningsbeveiliging. Concreet betekent dit dat het toestel bij een connectie met een batterij langzaam spanning gaat opbouwen. Ook bij het verbreken van een connectie kan er een piekspanning ontstaan, daarom wordt er ook weer spanning afgebouwd. Daarom deze gouden raad: Contacteer ons wanneer u af te rekenen krijgt met een ontladen batterij. Uw wagen wordt gestart met de juiste apparatuur en bovendien wordt met hetzelfde toestel de laadstroom getest. Zo weet u meteen of uw alternator aan vervanging toe is.

 


Update 12 december 2019

Waar ben je verplicht winterbanden te gebruiken?

Koning winter staat voor de deur en dat betekent dat heel wat automobilisten naar de bandencentrale gaan voor winterbanden. Onder de 7 graden zijn de prestaties van een winterband veel beter dan een zomerband. Een echte winterband presteert in pure winterse omstandigheden beter dan een vierseizoensband. Maar hoe herken je een winterband en in welke landen zijn ze verplicht? Een overzicht.

Een reglementaire winterband draagt de letters M+S (van mud and snow) en het sneeuwvloksymbool. De minimum profieldiepte van deze banden varieert van land tot land maar wij adviseren om 4 mm aan te houden. De profieldiepte is belangrijk omdat de lamellen van de band de sneeuw moeten kunnen afvoeren. Deze werking vermindert drastisch onder de 4 mm.

In welke landen hebt u verplicht winterbanden nodig en welke niet?

  • België         Niet verplicht
  • Duitsland            Verplicht         Bij winterse omstandigheden. Aanbevolen minimaal 4 mm profieldiepte. De band moet de aanduiding M+S of een Sneeuwvlokjes-symbool dragen.
  • Frankrijk              Verplicht bij bord            Uitgangspunt: De winterbanden moeten corresponderen met de wegomstandigheden.
  • Groot-Brittannië              Niet verplicht
  • Italië      Verplicht bij bord   Verplicht in de Aostavallei van 15 oktober tot 30 april en in provincie Milaan 15 november t/m 31 maart. Ook als er geen bord staat, kan bij aanrijding schuld worden toegewezen.
  • Luxemburg        Verplicht                             Bij winterse omstandigheden.
  • Nederland          Niet verplicht
  • Noorwegen       Verplicht             1 november tot 1 mei    Bij winterse omstandigheden. Minimale profieldiepte van 3mm.
  • Oostenrijk          Verplicht             1 november tot 15 april Bij winterse omstandigheden. Minimale profieldiepte van 4mm. Buiten deze perioden kan het gebruik van winterbanden op bergwegen verplicht gesteld worden.
  • Tsjechië               Verplicht bij bord            1 november tot 1 mei    Minimale profieldiepte van 4mm. Spijkerbanden zijn verboden.
  • Zweden               Verplicht             1 december tot 1 april   Bij winterse omstandigheden. Minimale profieldiepte van 3mm.
  • Zwitserland        Verplicht bij bord                            Minimale profieldiepte van 4mm. Ook als er geen bord staat, kan bij aanrijding schuld worden toegewezen.

Overige landen

  • Albanië      Niet verplicht                    Minimale profieldiepte van 4mm.
  • Andorra               Niet verplicht
  • Bosnië-Herzegovina       Verplicht             15 november tot 15 april              Bij winterse omstandigheden. Minimale profieldiepte van 4mm.
  • Bulgarije              Niet verplicht
  • Finland       Verplicht             1 december tot 1 maart
  • Griekenland      Niet verplicht
  • Hongarije            Verplicht
  • Kroatië Verplicht         Bij winterse omstandigheden. Minimaal 4 mm profieldiepte en de band moet de aanduiding M+S dragen. Spijkerbanden zijn verboden.
  • Letland Verplicht             1 december tot 1 maart               Minimale profieldiepte van 3mm.
  • Litouwen            Verplicht             10 november tot 1 april Minimale profieldiepte van 3mm. Voor alle voertuigen (incl. aanhanger/caravan).
  • Macedonië        Niet verplicht                    Minimale profieldiepte van 5mm.
  • Moldavië            Niet verplicht
  • Montenegro     Niet verplicht                    Minimale profieldiepte van 4mm.
  • Polen                Niet verplicht
  • Portugal              Niet verplicht
  • Roemenië          Niet verplicht                    Minimaal 2 mm profieldiepte.
  • Servië   Verplicht             15 november tot 15 april             Bij winterse omstandigheden. Sneeuwkettingen voldoen ook.
  • Slovenië              Verplicht             15 november tot 15 maart          Bij winterse omstandigheden. Minimale profieldiepte van 3mm. Spijkerbanden zijn verboden.
  • Slowakije            Verplicht             15 november tot 1 april Bij winterse omstandigheden. De band moet de aanduiding M+S dragen bij gladheid en sneeuwval.

Update 28 oktober 2019

De wetgeving rond het gebruik van je autoverlichting.

Met het intreden van de herfst is het de tijd gekomen om de regels rond de verlichting van je auto opnieuw op te frissen. Maar welke lichten gebruik je nu ook weer wanneer? Vooral de regels rond de mistlichten kunnen al eens voor verwarring zorgen.

  • De dagrijlichten werken automatisch op nieuwe auto’s, voor oudere auto’s (van voor 2011) zijn ze niet verplicht.
  • Je dimlichten moet je gebruiken “tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag” en altijd wanneer je niet meer verder dan 200 meter kan zien.
  • De grootlichten (de ‘pharen’) mag je dan ook gebruiken, maar je moet ze weer doven als de weg voldoende verlicht is om ongeveer 100 meter ver te zien, als je een tegenligger nadert of wanneer je op minder dan 50 meter achter een voorligger rijdt. In sommige nieuwe auto’s doven de grootlichten automatisch bij het naderen van een tegenligger.
  • Je voorste mistlichten mag je enkel gebruiken bij mist, sneeuwval of hevige regen. Je bent niet verplicht ze te gebruiken (maar vaak gaan ze enkel samen met de achterste mistlichten aan).
  • De achterste mistlichten moet je gebruiken bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 meter, en altijd bij felle regen: het opspattende water kan je gewone achterlichten dan onzichtbaar maken. In andere omstandigheden moet je je achtermist-lichten doven. Vergeet dat niet wanneer de mistbank bijvoorbeeld voorbij is, aangezien ze in normale omstandigheden verwarrend kunnen werken voor bestuurders achter je.

 


Update 2 oktober 2019

De batterij in uw auto: Meer High-Tech dan u denkt!

Het lijkt een banaal doosje waar 12 Volt uitkomt maar niks is minder waar. De batterij van uw wagen is technologie aangepast aan aan de noden van nu. Tegenwoordig hebben auto’s veel meer stroom nodig dan pakweg een auto uit de jaren ’70. De traditionele lood/zuur accu van toen wordt nog altijd gebruikt maar ze maakt steeds meer plaats voor andere en aan uw voertuig aangepaste systemen. Moderne auto’s zijn veelal uitgerust met een start/stop systeem. Dat betekent dat uw wagen telkens stilvalt bij stilstand en weer start bij vertrek. U begrijpt dat dit veel meer van een batterij vergt dan bij voertuigen zonder start/stop. Daarom zijn moderne wagens met dit systeem (om brandstof en dus het milieu te sparen) uitgerust met een gel- of AGM batterij.

Bij een Gel accu worden bepaalde elementen, gewoonlijk siliconen-samenstellingen, aan het zuur toegevoegd, waardoor het elektrolyt verandert in een geleiachtige substantie die niet kan uitlekken. Het zuurstofgas “boort” kanaaltjes in de gel, van de positieve naar de negatieve plaat, waar het in aanraking komt met het waterstofgas en recombineert tot water.

In AGM (Absorbed Glass Mat) accu’s wordt het elektrolyt op zijn plaats gehouden door middel van een scheidingsvlies. Daarom worden deze ook wel vliesaccu’s genoemd. Dat vlies bestaat uit een matje van glasvezel en werkt als een spons. De werking is gebaseerd op de capillaire eigenschappen van het vlies. De accu’s kunnen worden uitgevoerd met zeer dunne scheidingsvliezen, waardoor de interne weerstand laag is. Dat betekent dat bij een kleine omvang een hoog vermogen kan worden bereikt, waardoor dit type een ideale accu is voor veel diverse toepassingen.

Batterijen bestaan in veel soorten afmetingen en startcapaciteiten. Takeldienst Moers heeft de meest gangbare modellen van het AGM- en lood/zuurtype in voorraad. Zo helpen wij u snel weer op weg bij een defecte batterij. Toch een ander type batterij nodig? Onze vaste leverancier heeft de grootste voorraad van België.

Nog dit: Bij het plaatsen van een nieuwe AGM batterij vereisen sommige autoconstructeurs dat deze wordt ingelezen in de boordcomputer. Dit gebeurd aan de hand van een OBD-diagnosetoestel. Laat u bij ons een nieuwe batterij plaatsen dan hoeft u niet meer naar uw dealer: Wij koppelen uw batterij met ons diagnosetoestel met uw boordcomputer. Ready! Start!!!!

 


Update 28 augustus 2019

De Euro 6-emissienorm en zijn evoluties: Dit moet u weten!

De euronorm van een auto (of euro emissieklasse of euroklasse) bepaalt de uitstootklasse van voertuigen die zich in landen binnen de Europese Unie op de weg begeven. De waarden worden weergegeven in g/km. Bij de euronorm wordt ook onderscheid gemaakt tussen een personenwagen en vrachtwagens, alsook tussen diesel en benzine. Op basis van de datum van de eerste inschrijving van een wagen wordt de norm bepaald. Sinds de invoering van Euro 1 is vooral het toegestane niveau van stikstofoxide het sterkst gedaald. In de Euro 1- en Euro 2-norm werd geen rekening gehouden met stikstofoxide. Vervolgens werd het toegestane niveau verlaagd van 500 mg/km (Euro 3 in 2001) naar 80 mg/km (Euro 6 in 2015).

De Euro 6-norm werd in fases uitgevoerd sinds 2015. Sinds september 2018 werden fabrikanten verplicht om hun voertuigen toe te leveren met de euro 6d-temp norm. Deze tijdelijke bijstelling van de emissienorm is er gekomen door de vernieuwde testcyclus. Voorheen werden nieuwe voertuigen getest met de NEDC-cyclus maar deze is bijgesteld naar de meer realistische WLTP-cyclus. Vanaf 1 januari 2020 zullen de fabrikanten hun emissienormen nog strenger zien worden want dan wordt de Euro 6d-norm ingevoerd. Deze norm wordt ook wel eens Euro 6 Full genoemd.

Ben je bij de LEZ?

Een lage-emissiezone (afgekort LEZ) is een gebied waarbinnen voor bepaalde auto’s toegangsvoorwaarden gelden. Op basis van de euronorm van je auto (welke uitstoot je auto dus heeft) wordt bepaald welke voorwaarden van kracht zijn.

Zones in België
Op dit moment zijn er in ons land 2 lage emissiezones: in stad Antwerpen en in stad Brussel. Wil je controleren welke toegangsvoorwaarden gelden voor jouw wagen? Dat kan via de website van de stad zelf: Stad Antwerpen en stad Brussel.

Nieuwe zones?
Stad Gent zal de LEZ invoeren vanaf 01/01/2020. Meer informatie hierover op de website van stad Gent. Verder zullen stad Mechelen en gemeente Willebroek omschakelen op 01/01/2021. Wil je op de hoogte blijven van LEZ in België? Houd dan de website van Vlaanderen, Brussel of Wallonië in de gaten.

Verkeersbelasting / boetes
Wanneer je auto dus niet valt binnen de toegangsvoorwaarden van een LEZ, dan wordt een verkeersbelasting gehoffen. Indien je toch de LEZ binnenrijdt, riskeer je een boete. Vaak controleren steden op basis van nummerplaten. Een dagpas kost in elke LEZ in België €35 (max. 8 per jaar, per auto).

  • Brussel: boetes vanaf €350
  • Antwerpen: boetes vanaf €150

 


Update 20 mei 2019

De wetgeving rond de populaire snelle elektrische fietsen of “speed pedelecs”.

  1. Maximale trapondersteuning tot 45 km/u.
  2. Maximaal motorvermogen 4 Kw.
  3. Verplichte inschrijving bij DIV.
  4. Nummerplaat verplicht.
  5. Draagplicht fietshelm.
  6. Verplichte verzekering BA.
  7. Geldig rijbewijs minimum AM (bromfiets).

Meer weten? Klik op deze link.

 


Update 21 maart 2019

Oldtimers verplicht naar periodieke keuring vanaf 1 januari 2019!

Voortaan zijn ook oldtimers verplicht onderworpen aan en keuring. Voor welke voertuigen in de nieuwe wetgeving van toepassing?

  1. Alle auto’s van 25 jaar en jonger dan 30: Jaarlijkse keuring.
  2. Vanaf 30 jaar tot en met 50 jaar: Om de twee jaar.
  3. Ouder dan 50 jaar: Om de vijf jaar.

Meer weten: Klik op deze link van Goca.